De goed bezocht informatieavond van Groene Dorpen Balloo begin vorig jaar.
De goed bezocht informatieavond van Groene Dorpen Balloo begin vorig jaar. (Eigen foto)

Balloo slaat massaal aan het planten

Algemeen

BALLOO – Een feestelijke plantdag zal op zaterdag 7 februari plaatsvinden in Balloo binnen het project Groene Dorpen Balloo. Met deze dag bereikt het project een belangrijke mijlpaal voor de particuliere deelnemers.

Ongeveer 35 inwoners van Balloo planten die dag samen zo’n 30 erfbomen, 120 hoogstamfruitbomen, ruim 400 meter aan hagen en bijna 1.000 vierkante meter singelbeplanting. Er wordt gewerkt met inheemse soorten die passen bij het landschap en bijdragen aan meer biodiversiteit in en rond het dorp.

Balloo is overigens bekend met een dergelijk herbeplantingsproject. In 1990 won het met ‘Dorp in ’t Groen’ van de BOKD zelfs een landelijke prijs, waaraan een plaquette op de Brink nog herinnert. ,,Het dorp was van mening dat het tijd werd voor een volgende ronde. De bomen van toen zijn al groot en ook zijn de eerste bomen gestorven. Tijdens de algemene ledenvergadering van Vereniging Dorpsbelangen Balloo werd begin vorig jaar besloten om het project weer op te starten. Meer dan de helft van de huishoudens in Balloo doet mee”, zegt Lies Holtrop van Groen Dorpen Balloo. 

Groene Dorpen Balloo is een gezamenlijk initiatief van Vereniging Dorpsbelangen Balloo en bureau Stek en Streek uit Assen, uitgevoerd door een lokale werkgroep en mede mogelijk
gemaakt door een bijdrage uit het LEADER-programma Oost-Drenthe. ,,Het project laat zien hoe inwoners en subsidiegevers samen werken aan landschapsversterking en biodiversiteit”, zegt Holtrop. ,,Gerard Wezenberg van Stek en Streek heeft vaker met dit bijltje gehakt. Daarom kon het snel opgepakt worden. Hij heeft de draaiboeken al klaar liggen. Mede door de subsidies wordt het aantrekkelijk voor de inwoners om deel te nemen. Zij betalen een kwart van de kostprijs. Ze gaan de bomen en struiken zelf planten, dus dat scheelt in de arbeidskosten.”

De bomen worden op particulier terrein geplant. ,,We willen met de gemeente het project een vervolg gaan geven in de openbare ruimte. De gemeente staat daar open voor. De gesprekken zijn gaande. We hopen hier de komende twee jaar ook invulling aan te kunnen geven.” 

De plantdag start zaterdag om 9.30 uur met een officiële opening in De Balloohoeve. Het planten begint met een symbolische handeling: burgemeester Anno Wietze Hiemstra plant de eerste boom, samen met jeugdige planters uit Balloo.