Sobere viering van 25 jaar Aa en Hunze

Algemeen

AA EN HUNZE – De raadsfracties van de gemeente Aa en Hunze willen een beperkte aandacht voor het 25-jarig bestaan van de gemeente. Het college had in de begroting een bedrag van 75000 euro opgenomen om samen met de dorpen en kernen een kunstwerk te bouwen in het kader van het jubileum. 

Gemeentebelangen vond dit bedrag gezien de stijgende lasten voor de inwoners te hoog en wilde het bedrag terug laten vloeien naar de vrije algemene reserve (var). De aandacht voor 25 jaar Aa en Hunze kan volgens de fractie ook plaatsvinden bij een andere activiteit in 2023. Het voorstel werd ondersteund door de overige fracties. Marie-Claire Neesen van Groen Links opperde om te kijken wat mogelijk is bij de provincie, omdat er twaalf gemeenten zijn die in Drenthe iets te vieren hebben. Burgemeester Anno Wietze Hiemstra vond het niet passen om mee te liften met andere gemeenten en dan zelf niets bij te dragen. Hij waarschuwde wanneer de raad zal besluiten het hele bedrag terug te laten vloeien naar de var, dat er geen aandacht zal zijn voor het jubileum. Dat vond gemeentebelangen te ver gaan en stelde voor het bedrag terug te schroeven naar 25.000 euro. Daar konden ook de ander fracties mee leven. D66 had liever gezien dat het hele bedrag naar de var was gegaan, maar stemde met het voorstel in, omdat de fractie anders bang was dat het jubileum 75000 euro ging kosten.